Markedsudvikling

Kan nogen huske hvordan man kommunikerede for 5 år siden? Hvor meget af markedsføringsbudgettet, der blev brugt på printmedier? Hvor mange penge blev allokeret til reklamebureauet til udvikling og produktion af reklamespots? Eller hvor lidt man for bare fem år siden gjorde ud af at kommunikere på sociale medier?

På samme måde udvikler markedet sig hurtigere og hurtigere. Det der tidligere var det største marked er måske ved at blive sekundært og nye markeder er blevet potentielle. Hvem kan kigge i krystalkuglen og præcis vide hvordan et givet marked ændres eller udvikles?

En af de ting man KAN gøre, er at sikre sig, at man er relevant for målgruppen – at man rent faktisk har defineret en målgruppe, og at man har styr på hvilke virkemidler, der bedst kan påvirke målgruppen samt ikke mindst kender sin markedsposition. Så er der en god chance for, at få indfriet det fulde potentiale på de eksisterende markeder.

Hos Gjøl Consulting har vi hjulpet mange virksomheder og institutioner med at få mere ud af deres primære markeder, ved at optimere markedskommunikation og positionering.

Læs mere og bliv inspireret under de aktuelle områder i menuen.

ANBEFALET LITTERATUR

Alexander Osterwalder & Yves Pigneur: Business Model Generation
Tim E. Waster:
Value Proposition Design