Private virksomheder – Branding

De fleste virksomheder har defineret målgrupper og en effektiv strategi til at sælge deres varer eller serviceydelser, og de fleste virksomheder har også sorte tal på bundlinjen når årsregnskabet opgøres.

De fleste virksomheder har også et stort uindfriet potentiale, som følge af uindfriet brand-værdi, et potentiale der kan medføre signifikant merindtjening hvis det forløses rigtigt.

Alle brander sig, uanset om de er bevidste om det eller ej, for branding handler om værdier: egne, virksomhedens, det omgivende samfunds.

Man kan sagtens skabe en sund forretning uden at fokusere på branding, men hvis det handler om at skaffe merværdi til aktionærer, kunder og medarbejdere og solide sorte tal på bundlinjen, er arbejdet med at få skabt et synligt stærkt brand et af de værktøjer, jeg anbefaler.

Helt konkret er der en række parametre, der skal være opfyldt for at blive et stærkt brand, den vigtigste er, at man ikke kan være alt for alle.

Ligeledes gælder at for at opbygge et solidt brand kræves grundlæggende at brandet skal:

  • være unikt
  • være konsistent
  • fremstå autentisk

Man er altså nødt til at vælge sin målgruppe med omhu, sørge for at have en detaljeret og objektiv korrekt beskrivelse af målgruppen således at man kan kommunikere optimalt i relation til brandet, for på denne måde at sælge mere til flere og til en typisk højere pris.

Det giver heldigvis sig selv, når man internt begynder at arbejde målrettet med sine værdier og virksomhedens brand.

METODE

At arbejde med branding af en virksomhed handler først og fremmest om mennesker, samspillet imellem disse og virksomhedens særlige dna og værdier.

Med Gjøl Consultings metode involveres repræsentanter fra alle dele af virksomheden i processerne. Medarbejderne er med til at udvikle, implementere og forankre brandet og er dermed fra første færd med til at tage ejerskab og være ambassadører for processen. Det giver tryghed og arbejdsglæde i organisationen.

Mine mange cases igennem årene er helt entydige – det rykker for alvor virksomhederne både internt og eksternt når de samarbejder med mig.

Klik på kundelisten og se hvilke kunder jeg har arbejdet med og se hvad kunderne siger her

NYE VEJE I begyndelsen af det nye årtusind opstod der en del omtale af lyd, lugt og smagsbranding, også kendt som Sense Branding. Tænk på musikken i en hi-fi forretning, lugten i en chokoladebutik eller smagsprøven i supermarkedet. Ikke desto mindre er det ikke uvæsentligt at overveje i kontekst til den samlede brandopfattelse, også sensebranding er naturligt en del af Gjøl Consultings brand kompetencer.

ANBEFALET LITTERATUR

Kevin Lane Keller, Strategic Brand Management
Jesper Kunde, 
Corporate religion
Jesper Kunde,
Unik nu …eller aldrig